Äkta vara på julbordet

Boken Äkta Vara av Mats-Eric Nilsson köpte jag på mig för en månad sedan. När jag väl börjat bläddra i den kunde jag inte sluta. Att jag var fascinerad av vad som stod att läsa är en grov underdrift.

Visserligen är boken överhuvudtaget värd att läsa men inför jul kan den komma väl till hands för den som vill att maten ska vara lite mer... äkta. Dels skriver Mats-Eric om risgrynsgröt, köttbullar, sillsallad och pepparkakor. Köpta sådana. Slutsatsen blir att hembakat och hemlagat är det mest äkta som går att komma över.

Men vad gör man när man vill ha en så tillsatsfri julskinka som möjligt? För vi i vår familj gör inte prinskorvar och skinka från grunden. Då tipsas det om gårdsbutiker och saluhallar, Bondens marknad eller Bondens butik för den som bor i Stockholm.

Vi planerar åtminstone ett besök på Bondens marknad i år. Läs mer på deras hemsida om marknadsdagarna.

Läs mer om tillsatsfri mat på Äkta Varas hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0