Vi var på smyckeskurs

Att ge bort hemgjorda smycken i julklapp är ett tips som aldrig tycks dö ut. Jag har mest associerat begreppet till något halvtaskigt försök att åstadkomma ett snyggt designat smycke till ett rimligt pris. Resultatet är oftast undermåligt, med konstigt böjda ringar, metalltrådar som sticker ut och sticks och där asymmetri är den dominerande trenden. Det ser ofrivilligt hemgjort ut. Mitt motto har varit: "Är man inte proffs så låt bli".

Men även den mest hopplöse kan omvändas. Igår var vi på smyckeskurs. Hade man inte en fix och färdig idé som jag, fanns inspiration att få. Vi lärde oss vilka material som passar till vilka sorters smycken (till exempel passar inte tunn stålvajer till att göra armbandet i detta inlägg, då det lätt viker sig; jag å andra sidan insisterade prompt på göra armbandet på just det sättet), att man ska lägga upp pärlorna, berolockerna eller liknande framför sig i den ordning man vill ha dem, innan man trär dem på tråden, för att i förhand kunna se om något behöver rättas till.

Viktigast av allt var ändå att jag lärde mig att om man bara investerar tid och ansträning kan även den oerfarne tillverka ett snyggt armband.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0